تاریخچه ارز دیجیتال

ارز دیجیتال یا همان رمز ارز، بر مبنای علم رمزنگاری و به کمک اینترنت پیدایش و رشد یافته است. اولین بار در تاریخ دنیا از علم رمزنگاری در جنگ جهانی دوم برای انتقال پیام های سری استفاده شد؛ اما پس از جنگ جهانی دوم رمز نگاری کاربرد های متفاوت تری پیدا کرد.

  • سلب‌ مسئولیت: بلاگ خانه تبدیل شباهنگ در تهیه‌ این محتوای نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

شرکت دیجی کش

شاید بتوان گفت ریشه های ارز دیجیتال یا همان رمز ارز ها به تأسیس یک شرکت با نام دیجی کش بر می گردد‌. در حقیقت شرکت دیجی کش در سال ۱۹۹۰ این امکان را به بانک های آن زمان می داد تا پول های خود را به صورت الکترونیکی انتقال دهند. ابداع دیجی کش توسط یک رمزنگار آمریکایی به نام دیوید چاوم، هم زمان با گسترده شدن تجارت الکترونیک در دنیا بود. اما نقطه ضعف دیجی کش در حقیقت عدم وجود یک سیستم مرکزی بود. پروژه دیجی کش در مدت زمان کوتاهی شکست خورد. زیرا مردم در آن دوره ترجیح می دادند از کارت های اعتباری برای خرید کالا یا خدمات استفاده کنند. هر چند دیجی کش شکست خورد؛ اما توانست به شکل گیری ارز های دیجیتال امروزی کمک بسیار زیادی کند.

پی پل

پی پل پس از دیجی کش تلاش دیگری برای توسعه رمز ارزها بود. هر چند پی پل امروزه، به عنوان یک شیوه پرداخت پرطرفدار مطرح می باشد و با بیت کوین که یک ارز دیجیتال شناخته شده است؛ تفاوت دارد. پی پل این امکان را به افراد مختلف می داد که به سرعت از طریق مرورگر های وب پول خود را انتقال دهند.

بخوانید :   کیفیت پخش ویدئو را در سیستم خود افزایش دهید!

 

ای گلد

ای گلد یکی دیگر از مفهوم هایی بود که می توان آن را جز ریشه های ارز دیجیتال دانست. هر چند  ای گلد پروژه موفقی در ابتدای قرن بیست و یک میلادی محسوب می شد؛ اما ای گلد نیز با شکست مواجه شد. به دلیل کلاه برداری ها و پول شویی های صورت گرفته از طریق ای گلد، دولت آمریکا این پروژه را متوقف کرد.

ارز دیجیتال پیش از بیت کوین

شاید اغراق نباشد اگر تاریخ رمز ارز را به قبل و بعد از بیت کوین تقسیم کنید. پروژه های مانند دیجی کش، پی پال و ای گلد که به آن ها اشاره شد همه قبل از بین کوین بودند. اما به غیر از آن ها چند پروژه دیگر نیز مانند بی مانی، بیت گولد، فلوز و لیبرتی رزرو نیز در زمینه رمز ارز وجود داشتند.

بیت کوین پر طرفدار ترین ارز دیجیتال

بیت کوین امروزه تنها ارز دیجیتال مطرح در دنیای تجارت نیست. اما باید گفت بدون شک اولین رمز ارزی است که توانست دنیا را تسخیر کند‌. بیت کوین انقلابی در زمینه ارز های دیجیتالی به وجود آورد. این رمز ارز در ابتدا توسط فرد یا گروه ناشناخته ای با نام ساتوشی ناکوموتو ابداع شد. در سال ۲۰۱۱ ارزش هر بیت کوین برابر با یک دلار آمریکا بود. سال به سال ارزش بیت‌ کوین افزایش پیدا کرد. چیزی که باعث شد بیت کوین نسبت به پروژه‌ های قبلی موفقیت‌ آمیزتر باشد؛ وجود فناوری زنجیره های بلوکی بود. بیت کوین امروزه تبدیل به یکی از پرطرفدار ترین پول های غیر متمرکز و دیجیتال در سرتا سر جهان شده است و راهی ساده و امن برای مبادله پول و خرید کالا و خدمات می باشد.

بخوانید :   چگونه می توانم فیلم ها را بدون توقف یا مکث به صورت آنلاین مشاهده کنم؟

بیت کوین

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*