ورود اینترنت اشیاء به عرصه کسب و کار

فناوری اینترنت اشیاء در حال ورود به عرصه کسب‌وکار بوده و به همین اندازه، احتمال حملات نیز بالاتر می‌رود. انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۷،

حدود ۳٫۱ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت کار گرفته شود که برآورد می‌شود بسیاری از این دستگاه‌ها در برابر حملات و نقص های مختلف آسیب‌پذیر باشند.
تکنولوژی اینترنت اشیاء (IoT) تابحال پیشرفت بسیار زیادی داشته و خوشبختانه دچار مشکلاتی نشده که مانع گسترش آن شوند.
در اوایل سال جاری، مؤسسه معتبر تحقیقاتی گارتنر گزارش داد که ۸٫۴ میلیارد دستگاه در سال ۲۰۱۷ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این میزان نسبت به سال ۲۰۱۶، حدود ۳۱ درصد بیشتر است، اما مشکل اینجاست که ۸٫۴ میلیارد نقطه آسیب‌پذیر هم به این مجموعه اضافه می‌شود.
البته باید توجه داشت که این مشکل، زمانی رخ می‌دهد که شرکت‌ها و سازمان‌ها در طراحی خود، مسائل امنیت و حریم خصوصی را در نظر نگیرند.
تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه تا سال ۲۰۲۰، به ۲۰٫۴ میلیارد خواهد رسید.
در این زمینه، چین، آمریکای شمالی و غرب اروپا، دو سوم از کل دستگاه‌های IoT را به خود اختصاص خواهند داد و بخش مصرف‌کننده، بزرگ‌ترین کاربر این دستگاه‌ها خواهد بود، کسب‌وکارهای مختلف هم از این روند جهانی عقب نمانده‌ و در سال جاری، ۳٫۱ میلیارد دستگاه متصل را بکار خواهند گرفت و در نتیجه، این موضوع باعث حضور بات‌نت‌ها و حملات تزریقی هکرها خواهد گردید.
کارشناسان بر این باورند که برای جلوگیری از حملات مهاجمان و نقض‌های مذکور، هوشیاری و پاسخگویی باید در اولویت قرار گیرد.
به عقیده متخصصین، مهم‌ترین آسیب‌پذیری دستگاه‌های اینترنت اشیاء، رخنه‌های “تزریقی” است که هر نوع ضعف مربوط به امکان تزریق SQL در برنامه‌ها، در سیستم‌های عامل و نیز سیستم‌های میزبان را دربر می‌گیرد.
همچنین قابل ذکر است که تعداد بدافزارهایی که ابزارهای اینترنت اشیاء را هدف قرار می‌دهند، رو به افزایش بوده و طی چند سال گذشته چندین برابر شده است. در این خصوص، سال ۲۰۱۵ با ظهور هشت خانواده جدید بدافزار، رکوردی برای حملات علیه اینترنت محسوب می‌شود.
ضمناً بیش از نیمی از حملات علیه این ابزارها از چین و آمریکا انجام می‌شود. روسیه، آلمان، هلند، اوکراین و ویتنام هم جزو کشورهایی هستند که حملات زیادی علیه اینترنت اشیاء از آنها سرچشمه می‌گیرد.

بخوانید :   نوار کاست دوباره به بازار خواهد آمد

 منبع : آیتنا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*