روش های کاهش حجم تصویر بدون افت کیفیت

گاهی قصد دارید عکس‌های اسکن شده را که با دوربین‌های دیجیتالی گرفته اید با ایمیل برای دوستان خود بفرستید. اما حجم عکستان بالا بوده و از طرفی سرعت اینترنت هم پایین. تصورش را بکنید که چقدر آزار دهنده است. اگر شما هم با این مشکل برخورد کرده اید و به دنبال چاره‌ای هستید با ما همراه باشید ما به شما می‌گوییم که چگونه حجم عکس‌ها را پایین بیاورید به گونه‌ای که کمترین افت کیفیت را داشته باشد و علاوه براین در ادامه شما را با ۶ فشرده ساز که از نظر هزینه‌ای رایگان، آنلاین و مبتنی بر دسکتاپ است آشنا می‌کنیم.

این نکات به شما کمک می‌کند تا تصاویر وب سایت تان را فشرده کرده، پهنای باندتان را نیز حفظ کنید. به علاوه عملکرد سایت را بهتر کنید، به آسانی عکس‌ها یتان را آپلود کرده و یا ایمیل نمایید.

کسانی که با دوربین‌هایی با لنز‌های بالا، به صورت خانگی یا نیمه حرفه‌ای و حرفه ای، عکاسی کرده باشند حتما می‌دانند که دوربین‌های خانگی معمولا عکس را با کیفیت۷۲ dpi می‌گیرد و حجم آن حدودا ۳ MB می‌شود. نیمه حرفه ای‌ها بسته به نوع دوربین معمولاً کیفیتشان ۱۲۸ dpi است و این یعنی حجم هر عکس حدوداً ۴ MB است. دوربین‌های حرفه‌ای هم کیفیت بالاتر و حجم بالاتر دارند.

البته اگر بخواهیم عکس‌ها را فقط در کامپیوتر خودمان داشته باشیم با وجود هارد‌های امروزی که حجم بالایی هم دارند حجم فایل‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند و اهمیتی ندارد.

اما مشکل وقتی پیش می‌آید که بخواهیم عکس هایمان را با دیگران به اشتراک بگذاریم. مثلا روی سایت یا وبلاگ مان بگذاریم تا آن‌ها هم از دیدنش لذت ببرند. اینجاست که به یک سرویس فشرده سازی تصویر یا Image Compressor نیاز پیدا می‌کنیم. در سایت‌ها نیز فاکتور SEO گزینه قابل توجهی در این زمینه است و سرعت بارگذاری سریع‌تر به معنای رنک بهتر است. با اگوریتم‌های بسیاری می‌توان برای کاهش حجم تصاویر اقدام کرد.

تصورش را بکنید با ADSL و سرعت ۲۰kb در حال آپلود عکس هستید آپلود تقریبا هر عکس حدوداً ۴ دقیقه طول می‌کشد. اگر بخواهیم ۵ عکس را دانلود کنیم حداقل ۲۰ دقیقه‌ای باید وقت بگذاریم. این تازه یک طرف قضیه است. چون کاربر هم برای دیدن این عکس‌ها متقابلا بایدهمین زمان را برای دانلود کردن حدودا معطل بشود. به این ترتیب راهی جز کم کردن کیفیت عکس‌ها باقی نمی‌ماند.

بخوانید :   دوربین نیکون P1000 معرفی شد؛ بی رقیب در بزرگنمایی

کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت

فایل تصویر شما JPEG، PNG، GIF یا SVG باشد یا هر چیز دیگر کاهش سایز و حجم عکس نکته مهمی است. حتی برای کسانی که طراح وب سایت نیستند یا وبلاگ ندارند. سرویس دهنده‌های ایمیل اجازه ارسال حجم مشخصی از عکس یا فایل ضمیمه را می‌دهند؛ همچنین برای یک وبلاگ یا وب سایت نیز استفاده از عکس با حجم بالا مشکلات بسیاری را برای بازدید کننده و صاحب سایت بوجود می‌آورد. این مسئله‌ای است که حتی در کشور‌هایی که سرعت اینترنت شان بالا است نیز توسط طراحان وب حرفه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد.

حجم مناسب عکس برای ضمیمه در ایمیل چقدر باید باشد؟

بهتر است برای حجم یک فایل عکس ضمیمه برای ایمیل کردن حدود ۲۰۰ kb و کمتر در نظر بگیرید. اندازه پیکسلی مناسب برای یک عکس ضمیمه در ایمیل به طور معمول در طول بین ۱۰۲۴تا ۴۵۰ و در عرض۷۶۸  تا حدود ۳۵۰ است؛ البته قانون خاصی در این مورد وجود ندارد، اما معمولا این اندازه‌ها توصیه می‌شوند.

اندازه یا ابعاد استاندارد بنر‌های تبلیغاتی در سایت

برای بنر‌های تبلیغاتی استاندارد‌هایی وجود دارد که می‌تواند به عنوان مرجعی توسط طراحان رعایت شود. مسلما هر چه اندازه طول و عرض عکس کمتر باشد حجم آن نیز کمتر می‌شود. در بعضی نرم افزار‌های مدیریت عکس آسانترین روش، کم کردن طول و عرض عکس برای کاهش حجم است.

اندازه استاندارد بنر‌های تبلیغاتی در سایت

نحوه کار:

بعد از باز کردن عکس در فتوشاپ اولین کار این است که دقت تصویر را پائین بیاورید. برای این کار از منوی Image گزینه Image size را انتخاب کنید. در این کادر در بخش Resolution در پائین کادر عدد ۳۰۰  را تبدیل به ۷۲کنید و Ok را کلیک کنید. با این کار دقت تصویر به۷۲ نقطه در اینچ کاهش می‌یابد.

در مرحله بعد ابعاد عکس باید کم شود. این کار به میزان زیادی حجم آن را پایین می‌آورد. باز هم از منوی Image گزینه Image size را انتخاب کنید. این بار در بخش Document size طول و عرص عکس را کم کنید.

بخوانید :   معرفی ده فناوری جدید برتر در سال ۲۰۱۷

سپس ok را کلیک کنید. مرحله آخر تغییر فرمت عکس است؛ برای این کار از منوی File گزینه Save for web را انتخاب کنید. در بخش Settings فرمت Jpg را انتخاب کرده و در زیر آن کیفیت را روی Medium تنظیم کنید. می‌توانید کیفیت عکس را در کادر سمت چپ ببینید. در بخش پایین نیز حجم عکس با کیفیت کنونی نشان داده می‌شود. دکمه Save را کلیک کنید، مکان ذخیره سازی و نام عکس را مشخص کرده و باز هم Save را کلیک کنید. در نهایت تصویر را بعد از انتخاب فرمت و تنظیم کیفیت ذخیره نمایید.

مشاهده می‌کنید که حجم عکس نهایی، اختلاف زیادی با عکس اصلی دارد. عکس اولیه با فرمت Tiff حدود ۱۰ مگا بایت و عکس ن‌هایی حدود ۵ کیلو بایت حجم دارد. یعنی یک دو هزارم.

با این راه حل خیلی ساده می‌توانید حجم تصاویرتان را کم کنید. این کار با استفاده از نرم افزار Paint انجام می‌شود.

شما ابتدا باید عکس مورد نظرتان را در نرم افزار Paint باز کنید. سپس در هر جایی از عکس که دوست دارید یک نقطه قرار دهید. دقت کنید که نقطه را جایی و با رنگی قرار دهید که در عکس مشخص نباشد!

به نظرتان چرا باید این کار را می‌کنیم؟ جواب این است که برای اینکه تفاوتی در عکس ایجاد شود تا بتوان آن را ذخیره کرد.

در این مرحله در منوی بالای صفحه روی گزینه File و سپس Save as کلیک کنید و عکس را با فرمت JPEG ذخیره نمایید.

حالا اگر به حجم فایل نگاهی بیندازید می‌بینید که حجم آن از ۵۰ تا ۸۰ درصد کمتر شده است.

۶ فشرده ساز رایگان

راه‌های مختلفی برای کم کردن حجم تصاویر وجود دارد یکی از آن‌ها نرم افزار Jpegmini است.

JPEGMini می‌تواند سایز فایلی که می‌خواهید استفاده کنید را تا ۵ برابر کاهش دهد به گونه‌ای که خللی در کیفیت آن ایجاد نشود. JPEGMini برای مک و ویندوز برنامه دسکتاپ ارائه می‌کند که می‌تواند رایگان به صورت محدود یا هزینه‌ای باشد.

بخوانید :   بهترین روش برای ذخیره کردن عکس‌ها و فیلم‌های دانلودی

Sharing O’Matic

Sharing O’Matic یک برنامه Adobe Air است که تصاویر را به آسانی دسته دسته و تغییر سایز می‌کند. این سرویس که توانایی پشتیبانی از JPG، GIF و PNG را دارد به شما اجازه می‌دهد تنها با کشیدن و ر‌ها کردن تصاویر، سایز آن‌ها را تغییر دهید.

Smush.it

Smush.it این سرویس آنلاین از شبکه توسعه دهندگی Yahoo نشئت می‌گیرد و توانایی بهینه سازی تصاویر را دارد. برنامه آپلودر همچنین، از JPEG، GIF و فایل‌های PNG با سایز‌های حداکثری ۱ MB استفاده می‌کند. نتایج بهینه سازی شده از یک URL موقتی قابل دانلود است که تا ۳، ۰ دقیقه بعد از تولید نیز امکان برای دانلود دارند. البته اگر شما وبمستر هستید و برای مدیریت سایت خود از وردپرس استفاده می‌کنید نیازی نیست تا تصاویر را با این روش حجم آن‌ها را کم کرده و در وب سایت خود استفاده کنید. کافیست افزونه WP Smush.it را نصب کنید.

Image Optimizer

Image Optimizer از آن برنامه‌هایی است که به آچار فرانسه معروف است! با کمک این برنامه می‌توانید سایز تصاویر خود را تغییر دهید، فشرده کرده و آن‌ها را بهینه سازی کنید. این برنامه به دو صورت رایگان و پولی هم به صورت آنلاین و هم به صورت اپلیکیشن دسکتاپ ارائه می‌شود.

RIOT

RIOT یا (ابزار بهینه سازی رادیکالی تصویر) یک برنامه رایگان برای بهینه سازی تصاویر برای کارآمدی بهتر در سایت است. این سرویس نیز از یک اینترفیس آسان برخوردار است تا در حین تغییر در عکس، در همان حال منبع اصلی آن را نیز مشاهده کنید. به این ترتیب می‌توانید بهتر تصویر اول و تصویر ن‌هایی را مقایسه کنید.

نرم افزار کاهش حجم تصاویر

Png Gauntlet

با این سرویس می‌توانید فایل‌های PNG را بهینه سازی کنید. این برنامه قابلیت دانلود را برای ویندوز دارد. سه برنامه PNGOUT، OptiPNG و DeflOpt را ترکیب می‌کند تا کوچکترین سایز‌های ممکن را ایجاد نماید که البته این فشرده سازی هیچ تاثیری بر روی کیفیت تصویر نمی‌گذارد.

 منبع:آوینی نیوز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*