آیا تلویزیون‌های ۴K قابلیت افزایش کیفیت محتوای HD را دارند؟

به دلیل فراگیر نشدن محتوای ۴K، یکی از مواردی که سازندگان این تلویزیون‌ها مانور تبلیغاتی زیادی روی آن می‌دهند، قابلیت ارتقاء رزولوشن یا Upscale محتواهای مختلف با رزولوشن‌های کمتر از ۴K است. در این مقاله قصد داریم به بررسی این قابلیت تلویزیون‌ها بپردازیم و صحت عملکرد آن را بسنجیم.

یکی از معایب تلویزون‌های ۴K نبود محتوای مناسب برای آن‌ها است که به خصوص این مسأله در کشور ما بیشتر به چشم‌ می‌آید. اما تکنولوژی ارتقاء رزولوشون یا Upscale برای حل این معضل، از زمان معرفی تلویزیون‌های اچ‌دی، معرفی شد که در طول زمان تکامل زیادی نیز یافت. این تکنولوژی یکی از مانور‌های اصلی تبلیغاتی سازندگان تلویزیون نیز است. اگر به منابع ۴K دسترسی داشته باشید، از جزییات تصویر شگفت‌زده خواهید شد؛ ولی در صورت نبود این محتوا تکنولوژی نام برده تنها راه‌حل است. آیا واقعاً این روش مفید و کاربردی است؟

تصویر ارتقا داده شده در کنار نمونه اصلی

مقایسه نمونه ۴K (بالا) و ۱۰۸۰p ارتقا داده شده (پایین). در این تصویر کمی اغراق صورت گرفته تا به خوبی با تفاوت این دو آشنا شوید.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه به سؤال بالا جواب دهیم، بله این تکنولوژی تا حدودی کیفیت تصویر را افزایش می‌دهد؛ ولی توقع معجزه نداشته باشید. تلویزیون‌های ۴K به جزییات تصویر اضافه می‌کنند؛ ولی برای پی بردن به میزان این تأثیر باید از فاصله نزدیک و با دقت به تصویر نگاه کنید تا تفاوت آن را با حالت بدون افزایش رزولوشن متوجه شوید. در ادامه به طور مفصل به شرح این مطلب می‌پردازیم.

ارتقاء رزولوشن

با این که تلویزیون‌های ۴K رزولوشنی برابر ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ دارند، اکثر محتوای موجود در حال حاضر از رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ و یا ۱۲۸۰ در ۷۲۰ بهره می‌برند. برای این که تفاوت را بیشتر را بشناسید فرض کنید که در تلویزیون ۴K به تماشای محتوای Full HD بدون افزایش رزولوشن نشسته‌اید، در این صورت با تصویر زیر روبرو خواهید شد.

بخوانید :   رونمایی از هندی کم ۴k سبک سونی

 اندازه محتوای اچ‌دی در تلویزیون 4k

مشاهده می‌کنید که تلویزیون‌های ۴K حدود ۴ برابر پیکسل بیشتری نسبت به تلویزیون‌های ۱۰۸۰p دارند.

اصول تکنولوژی ارتقاء رزولوشن بدین صورت است: برای افزایش کیفیت تصویر، از گوشه‌های اشیا موجود در تصویر به عنوان مرجع استفاده می‌شود. با استفاده از الگوریتم‌های خاصی لبه‌های اشیا شناسایی شده و با فرضیات خاصی اقدام به ترمیم آن‌ها می‌کند. هرمقدار این لبه‌ها نرم‌تر و یکنواخت‌تر باشند کیفیت تصویر بیشتر است.

این تکنولوژی معجزه نمی‌کند. بدین معنا که همانند فیلم‌های سینمایی که در آن‌ها دوربین‌های امنیتی برای یافتن اثر انگشتی در فیلم ضبط شده زوم می‌کنند، نمی‌تواند اقدام به افزایش کیفیت تصویر کند.

برای روشن‌تر کردن این موضوع به روش زیر عمل می‌کنیم:

ابتدا عکسی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ تهیه می‌کنیم. سپس عکس را به رزولوشن ۵۴۰ در ۳۰۴ کاهش سایز می‌دهیم. در نهایت با استفاده از فتوشاپ سعی داریم عکس را دوباره به رزولوشن اصلی خود باز گردانیم. به دلیل اینکه عکس‌های ۴K در صفحات نمایش کامپیوترها جای نمی‌گیرند ترجیح دادیم از رزولوشن Full HD استفاده کنیم اما پروسه مورد استفاده برای هر دو حالت مشابه است.

تصویر اصلی

در تصویر بالا تصویر اصلی را مشاهده می‌کنید و در تصویر پایین کاهش رزولوشن به ۵۴۰p را قرار دادیم.

تصویر کوچک شده

در تصویر زیر عملیات ارتقاء رزولوشن صورت گرفته است. همانطور که مشاهده می‌‌کنید بسیار بهینه تر از حالت قبل است اما هنوز هم به خوبی تصویر اصلی نیست.

نتیجه ارتقا رزولوشن

به سؤال اصلی باز می‌گردیم. آیا محتوای ۱۰۸۰p در تلویزیون‌‌های ۴K به خوبی نمایش داده می‌شوند؟ در صورت ارتقا صحیح کیفیت، بله. در بررسی‌های ما فیلم‌های ۱۰۸۰p بر روی تلویزیون‌های ۴K بسیار زیبا نمایش داده می‌شوند؛ با این که ممکن است به خوبی نمایش آن‌ها بر روی تلویزیون‌های ۱۰۸۰p نباشد.

بخوانید :   تبدیل تصاویر سیاه و سفید به رنگی با هوش مصنوعی

هم‌چنین بعضی مواقع این افزایش رزولوشن به طور فوق‌العاده‌ای تأثیر‌گذار است؛ به نحوی که هنگام مشاهده تصاویر ۴K در تلویزیون‌هایی با همان رزولوشن و مقایسه با تصاویر ۱۰۸۰p در تلوزیون‌های ۴K هیچ‌گونه تفاوتی را حس نکردیم. در اکثر مواقع محتوای ۴K موجود به خوبی نمونه‌های نمایش داده شده در فروشگاه‌ها نیستند؛ به همین دلیل معمولاً تفاوت محتوای ۴K و ۱۰۸۰p بسیار اندک است و گاهی محتوای ۱۰۸۰p نیز برتر است. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که در کیفیت برابر، هیچ‌گاه محتوای ۱۰۸۰p به خوبی ۴K نخواهد بود.

افزایش کیفیت از رزولوشن‌های بسیار کمتر

اما سؤالی که پیش می‌‌آید این است که آیا این پردازش‌های تصویری توانایی افزایش کیفیت رزولوشن‌های SD، DVD و ۷۲۰p HD را نیز دارند؟

در این حالت پروسه بسیار سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل توقع افزایش کیفیت را نداشته باشید و حتی ممکن است با همان کیفیت تلویزیون‌های قدیمی خود مواجه شوید. اما باز هم به تلویزیون شما و توانایی‌های آن بستگی دارد. بعضی از تلویزیون‌ها می‌توانند کیفیت این محتواها را نیز افزایش دهند؛ اما در نظر داشته باشید که تصویر تا حدودی مصنوعی جلوه خواهد کرد.

این اصل را نیز هیچ‌گاه فراموش نکنید که هر چقدر بیشتر اقدام به افزایش کیفیت و رزولوشن کنید، نویز‌های موجود در تصویر نیز بیشتر می‌شوند.

در این زمینه اصل مهمی وجود دارد. بسیاری از تلویزیون‌های ارزان، قابلیت افزایش رزولوشن را به نحو دلپسند ندارند و حتی در مواردی باعث افت کیفیت محتوای ۱۰۸۰p نیز می‌شوند. متأسفانه در مبحث افزایش رزولوشن، هرچقدر بیشتر هزینه کنید نتیجه بهتری را بدست خواهید آورد و تلویزیون‌ خریداری شده از قابلیت بالاتری برای افزایش کیفیت تصویر خروجی بهره می‌برد.

بخوانید :   دوربین نیکون P1000 معرفی شد؛ بی رقیب در بزرگنمایی

نتیجه‌گیری

ارتقاء رزولوشن می‌تواند جزییات تصویر را واضح‌تر نمایش دهد. در بعضی تلویزیون‌ها محتوای ۱۰۸۰p به خوبی محتوای ۴K نمایش داده می‌شوند که این عمل به دلیل مهارت سازندگان آن‌ها در توسعه این تکنولوژی است. اما نهایت توان این تکنولوژی در همین حد است و توقع نداشته باشید رزولوشن‌های کمتر نیز به خوبی نمایش داده شوند.

برای این که حداکثر استفاده را از تلویزیون ۴K خود بکنید، به محتوای ۴k نیاز خواهید داشت. ولی در حال حاضر دسترسی به این محتوا محدود است و تا زمانی که به آن دسترسی ندارید، می‌توانید از افزایش رزولوشن ویدیو‌های ۱۰۸۰p خود (در اکثر مواقع) لذت ببرید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*